Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

HTML doboz

Mit keresnek a kamionok a versenypályán? I.

B. Capelluti 2016.08.06. 15:16

A kamionversenyzés is Észak-Amerikában honosodott meg először, ahol kezdetben gyorsulásban mérték össze erejüket az arra ráérő, vagy erre időt szakító sofőrök, később pedig beköltöztek az oválpályákra is. Talán az európai szemnek idegen az ilyen körözgetés, de a szórakozást, izgalmakat kereső amerikai közönség számára ez maga a mennyország, ahol egy helyben ülve gyakorlatilag mindent látnak, ami a pályán történik. Majdnem, mint a tévében, csak itt nem kell kisétálni a sörért a frigóhoz, hanem elég csak inteni a mozgóárusnak, és majd a sor széléről beadják. 

A jellemzően csőrös dögökkel (Kenworth, Peterbilt, Freightliner stb.) ugyanúgy autóztak, mint a személyautókkal. Az egyetlen, bár nem elhanyagolható különbséget a traktorok a tömege jelentette, mert azok a korlátok, terelőfalak, amelyekről lepattantak az akár 1,5-2 tonnás autók, a 6-7 tonnánál nehezebb nyerges vontatóknak nem tudtak ellenállni. Nem csoda hát, ha a pályatulajdonosok idővel nem rajongtak a kamionosokra, mert egy-egy hétvége szabad szemmel is jól látható összegbe kerülő felújításokat hozott. Az 1980-as évek elején még voltak ilyen jellegű versenyek és a Formula-1 korábbi időszakából a hazai televíziós közvetítésekből is ismert Andrew Frankl (Frankl András) látott is közülük néhányat. Ő akkoriban olyan brit lapnál is dolgozott, ami kamionozással, kamionokkal is foglalkozott, hát felvetette, hogy kellene Európában is ilyen versenyeket rendezni. 

Frankl ötlete az európainál jóval intenzívebb motorsport-élettel megáldott Brit-szigeteken nyitott fülekre talált. A szabályzatok szerkesztésekor a pályaversenyzés előírásait vették alapul, mert a nyerges vontatókat is az épített versenypályákra vitték. Ez volt az európai kamionsport hőskora. 

Felmerült annak az ötlete is, hogy ne csak a vontatókkal, hanem komplett járműszerelvényekkel versenyezzenek. Hollandiában a DAF-fal jól ki is próbálták: 8-10 szerelvény (traktor+félpót) sorakozott fel a meglehetősen elnyújtott rajtrácsra, majd a felvezető kör után kezdődött a verseny. A 18 méteres szerelvényeknek jóval nagyobb helyre volt szükségük minden kanyarban. Mondani sem kell, hogy ponyvák már az első kanyarban szakadoztak. A dolog felettébb szórakoztató volt és autósportban elképzelhetetlen méretű felületek miatt a reklámértéke is óriási volt, de nyilvánvalóvá vált, versenyzésre ez nem volt alkalmas. Erről nem találtam videót, de drag-szakágban is elég betegnek tűnik az ötlet.

A nyerges vontatók is is csak lassan változtak következő években. Mindegyiket utcai, korábban áruszállításra használt járműből alakították át, és a biztonsági berendezéseken kívül nagyon kevés versenycélú átalakítást végeztek el rajtuk. A teljesítmény a maihoz képest megmosolyogtató: a legerősebbek közé tartozott, ha vontató 350 lóerőnél erősebb volt, ma pedig már 1100 lóerő felett jár a versenykamionok teljesítménye!

Az akkori és mai versenykamionok közötti legszembetűnőbb különbség a magasságuk. Akkor gyakorlatilag csak pár centimétert „ültettek” az utcai magassághoz képest, ma pedig a prototípusok szinte a „földön csúsznak”. Emiatt a versenyző is jóval alacsonyabban ül (de még most is fel kell mászni a fülkébe!). A biztonsági bukóketrec csövei sem lettek sokkal vékonyabbak, mert ezeknek nagy tömeget kell megtartaniuk egy baleset esetén. Az alacsonyabb üléspozíció és a teljesen személyautós kormányállás miatt hiába ugyanúgy 160 km/h a végsebessége egy mai versenykamionnak, mint egy 25 évesnek, a régebbiben sokkal többnek lehetett érezni a tempót. Belülről egyébként nem is a sebesség a legmegdöbbentőbb, hanem a kanyartempó. Elképzelhetetlen, hogy mekkora sebességgel képes elfordulni az alacsony tömegközéppont, sok, csak a kamionsportra jellemző technikai megoldás a speciális versenygeometrával rendelkező futómű miatt a mai gép. Ráadásul a lassulás is nagyságrendekkel jobb.

A gyorsulás ma sem vágja hátba az embert, de annál meglepőbb, amikor a szabályzatban maximált 160 km/h-nál véget ér. Ilyen erős „falnak ütközést” semmilyen más járműben nem lehet érezni a végsebesség elérésekor. A korlátozás kiiktatásával akár 300 km/h körüli végsebesség sem lenne elérhetetlen, tehát 160 alatt a gyorsulás még kifejezetten intenzív.

(folyt. köv.)

 

Tavaly 25 év után tért vissza Magyarországra a Kamion Európa-bajnokság, mely újra óriási sikert aratott. A szervezőket ez arra inspirálta, hogy 2016-ban még érdekesebb, még színesebb programokkal kedveskedjenek a több tízezer rajongónak, nézőnek. Ennek egyik eleme, hogy a Kamion Eb és Fesztivál mellett, két másik nemzetközi versenysorozat – Blancpain GT Series és Swift Cup Europe - futamaira is sor kerül augusztus 27-28-án a Hungaroringen, melynek résztvevőivel a verseny előtt Budapesten is lehet találkozni.

Most először érkezik Magyarországra a Blancpain GT Series, mely olyan szupersportkocsik versenye, amik utcai kivitelben is ritkaságnak számítanak, versenyautóként pedig egyenesen kuriózumok. A sorozat magyarországi látogatása alkalmából augusztus 27-28. között a Kamion EB és Fesztiválon versenykörülmények között láthatják az érdeklődők a BlancPain GT Series csodajárgányait a mogyoródi pályán, azonban aki addig sem szeretne várni, már hamarabb is találkozhat a szupersportkocsikkal. Még a versenyhétvége előtt ugyanis láthatóak lesznek Budapesten ezek a luxusautók, – Aston Martin-ok, Audi R8-ak, Bentley-k, Corvette-ek, Lamborghini-k, McLaren-ek, Nissan GTR-ek, stb. – de nem csak egy sima kiállítás formájában! Látott már Bentley-t, Lamborghini-t, és McLaren-t? És ezeket egyszerre, egyetlen helyen, azonos időben? Talán Monte Carlo-ban, de azok „csak” utcai kivitelek voltak. Budapesten viszont valódi sportkocsikat láthatnak, hiszen ezekkel nem sétakocsikáznak, hanem versenyeznek – tehát sportolnak – is a pilótáik!

A Truck Race Promotion hosszas egyeztetéseket követően engedélyt kapott arra, hogy az augusztus 27-28-i versenyhétvége résztvevői közül a versenykamionok és a Blancpain GT versenyautók augusztus 25-e délutánján saját kerekeiken gördüljenek be a Hungaroringről Budapestre. Az M3-as autópályán, a Kacsóh Pongrác úton, a Kós Károly sétányon és a Hősök terén keresztül az 56-osok terén felállított parkolóig saját kerekeiken, saját motorjuk segítségével, egy igazán különleges, látványos és hangzását tekintve sem mindennapi konvojban fognak eljutni!

Több ezer lóerő vonul végig Budapesten 2016. augusztus 25-én, és ennek mindenki ingyenesen a részese lehet, aki kilátogat az M3-as autópálya bevezető szakasza feletti felüljárókra, a Városligetbe vagy az 56-osok terére.

A látványos csaták előtt közúti, vagy annál is lassabb tempóval, de a hangjukat teljes mértékben élvezve egészen közelről láthatók, hallhatók lesznek a szuperspotkocsik, illetve az 5000 Nm leadásra is képes, 40-ről 160 km/h-ra 5 másodperc alatt gyorsuló versenykamionok is! Akinek az ereiben akár csak egyetlen csepp benzin vagy gázolaj is folyik, vagy emlékszik a Convoy című filmre, annak nem csak a Hungaroringen, hanem augusztus 25-én a Városliget környékén is ott a helye!

Címkék: hungary hungaroring truck kamionverseny truckfest

3 komment Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

http://racingdream.hu/api/trackback/id/tr749166816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

miért nem lehet normál nevem 2016.08.06. 20:13:07

Hú,de jól hangzik (majd) ez a felvonulás!

V12 Power 2016.08.07. 10:27:23

Remek ötlet a felvonulas, nagyon sajnalom, hogy nem tudok ott lenni!

Rocko- 2016.08.07. 23:39:37

elég fura, hogy miközben a pályaversenynél biztonságról esik szó, addig a dragnél szinte érinthetik a kamiont a nézők.