Mindannyian örömködünk, hogy a BMW visszatér a DTM-be. De biztosan visszatérés ez? Sőt, ez a DTM az, amitől mi elaléltunk, amikor bekötötték a műholdat, vagy amit láttunk a külföldi autós újságokban a 80-as években? Hát nem egészen. Vagy inkább egészen nem!
Ha azt halljuk, DTM, a Német Túraautó Bajnokság (Deutsche Tourenwagen Meistreschaft) jut eszükbe. A sorozat számomra a túraautó versenyzés felfedezését jelenti. Nem, nem azt mondom, hogy korábban nem létezett túraautózás, hanem azt, hogy én akkor szerettem meg a műfajt. Imádtam, ahogyan kerék a keréken, fém a fémen támaszkodik, amikor az egymással vitatkozó versenyzők a másik autóját a pálya alkatrészének tekintve fordulnak el lehetetlen féktávok után.
És milyen autókkal? Az megvan, hogy az első évben még Deutsche Produktionswagen Meisterschaftnak hívták? Híven a névhez nem prototípusokkal, hanem a szériaautókkal szoros rokonságban álló vasakkal küzdöttek. Az első szezonban hét különböző autóval tudtak nyerni: volt ott Rover Vitesse, BMW 635 CSi, BMW 325i, Alfa Romeo GTV6, Ford Mustang, Chevrolet Camaro és Volvo 240 Turbo. Tegye fel a kezét, aki a két Bömös és az Alfa kivételével európai értelemben vett, vagyis kanyarokkal tarkított pályaversenyzésre adná a fejét! De bejött: mind a hét autóval sikerült futamot nyerni!
A régi DTM promótere találta ki, hogy nem 100 kilométernél hosszabb versenyekre van szükség, hanem két, összességben rövidebb futamra. Mivel ezt a média imádta, azóta a túraautó versenyek lebonyolításában ez a megoldás lett az általános.
1988-ban a Hockenheim Ringen 46 autó állt rajtoz. Majd megjelentek a gyári csapatok, és pillanatokon (néhány szezonon) belül elkezdett fogyni a mezőny, és 1992-ben az utolsó Gr. A-s évben már csak 27-en voltak. A gyári csapatok megjelenésével ugyanis a költségek és a szabályok is kezdtek elszállni.
Addig nyomultak egyes gyártók, amíg a turbó betiltása miatt a Ford kiszállt (de előtte egy Sierrával agyonvertek mindenkit), az Audi egy V8-as Quattroval próbálkozott. A 90-es évek elején így kezdett az egész egy kicsit BMW M3 és Mercedes 190 (és azok EVO-i) háziversenyévé kezdett válni. A Klasse-1-es kategória (2,5 literes V6 motor) azonban majdnem kinyírta a sorozatot. (Többen is fejlesztettek autót, de végül a Mercedes és az Alfa Romeo maradt csak versenyben.) Megjelentek viszont a Klasse-2-es, szériaközeli(bb) autók, igen sokszínű mezőnnyel, de ők is kiváltak a sorozatból.
A mai DTM a Deutsche Tourenwagen Masters elnevezésű sorozat. A nevén, a lebonyolítás rendjén, valamit népszerűségén kívül nem sok köze van a régi DTM-hez. Itt ugyanis prototípusokkal versenyeznek, akik az emblémán kívül sok hasonlóságot nem mutatnak. A mezőny sem olyan sűrű, mint 18-25 évvel ezelőtt. És ebben csak nevében DTM sorozatban a BMW még nem versenyzett, így visszatérésről sem beszélhetünk. Hamarosan majd az új évezred DTM-ével is foglalkozunk. Az sem rossz, de egészen más, mint amibe huszonéve beleszerettem.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem