Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

HTML doboz

Ez a DTM, nem az a DTM

B. Capelluti 2011.11.20. 06:30

Mindannyian örömködünk, hogy a BMW visszatér a DTM-be. De biztosan visszatérés ez? Sőt, ez a DTM az, amitől mi elaléltunk, amikor bekötötték a műholdat, vagy amit láttunk a külföldi autós újságokban a 80-as években? Hát nem egészen. Vagy inkább egészen nem!

m3zhegerdtm1991kc8[1].jpg

Ha azt halljuk, DTM, a Német Túraautó Bajnokság (Deutsche Tourenwagen Meistreschaft) jut eszükbe. A sorozat számomra a túraautó versenyzés felfedezését jelenti. Nem, nem azt mondom, hogy korábban nem létezett túraautózás, hanem azt, hogy én akkor szerettem meg a műfajt. Imádtam, ahogyan kerék a keréken, fém a fémen támaszkodik, amikor az egymással vitatkozó versenyzők a másik autóját a pálya alkatrészének tekintve fordulnak el lehetetlen féktávok után.

832d1051821281-3-wheelin-alfa-155-dtm-5[1].jpg

És milyen autókkal? Az megvan, hogy az első évben még Deutsche Produktionswagen Meisterschaftnak hívták? Híven a névhez nem prototípusokkal, hanem a szériaautókkal szoros rokonságban álló vasakkal küzdöttek. Az első szezonban hét különböző autóval tudtak nyerni: volt ott Rover Vitesse, BMW 635 CSi, BMW 325i, Alfa Romeo GTV6, Ford Mustang, Chevrolet Camaro és Volvo 240 Turbo. Tegye fel a kezét, aki a két Bömös és az Alfa kivételével európai értelemben vett, vagyis kanyarokkal tarkított pályaversenyzésre adná a fejét! De bejött: mind a hét autóval sikerült futamot nyerni!Autoart%20Volvo%20240%20Cecotto%204[1].jpg  

A régi DTM promótere találta ki, hogy nem 100 kilométernél hosszabb versenyekre van szükség, hanem két, összességben rövidebb futamra. Mivel ezt a média imádta, azóta a túraautó versenyek lebonyolításában ez a megoldás lett az általános.

1988-ban a Hockenheim Ringen 46 autó állt rajtoz. Majd megjelentek a gyári csapatok, és pillanatokon (néhány szezonon) belül elkezdett fogyni a mezőny, és 1992-ben az utolsó Gr. A-s évben már csak 27-en voltak. A gyári csapatok megjelenésével ugyanis a költségek és a szabályok is kezdtek elszállni.

Addig nyomultak egyes gyártók, amíg a turbó betiltása miatt a Ford kiszállt (de előtte egy Sierrával agyonvertek mindenkit), az Audi egy V8-as Quattroval próbálkozott. A 90-es évek elején így kezdett az egész egy kicsit BMW M3 és Mercedes 190 (és azok EVO-i) háziversenyévé kezdett válni. A Klasse-1-es kategória (2,5 literes V6 motor) azonban majdnem kinyírta a sorozatot. (Többen is fejlesztettek autót, de végül a Mercedes és az Alfa Romeo maradt csak versenyben.) Megjelentek viszont a Klasse-2-es, szériaközeli(bb) autók, igen sokszínű mezőnnyel, de ők is kiváltak a sorozatból.

A mai DTM a Deutsche Tourenwagen Masters elnevezésű sorozat. A nevén, a lebonyolítás rendjén, valamit népszerűségén kívül nem sok köze van a régi DTM-hez. Itt ugyanis prototípusokkal versenyeznek, akik az emblémán kívül sok hasonlóságot nem mutatnak. A mezőny sem olyan sűrű, mint 18-25 évvel ezelőtt. És ebben csak nevében DTM sorozatban a BMW még nem versenyzett, így visszatérésről sem beszélhetünk. Hamarosan majd az új évezred DTM-ével is foglalkozunk. Az sem rossz, de egészen más, mint amibe huszonéve beleszerettem.

 

 

Címkék: video volvo m3

36 komment Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.hu/api/trackback/id/tr583396680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispilota 2011.11.20. 07:33:09

Ebben a klasszikus mezőnyben volt egy kakukktojás is. Egy KOMBI Volvo egy Alan Menu nevű újonccal. A nagy ruhásszekrénnyel vívott az Alfák, Audik ellen.
Ebben a sorozatban volt az Audi 2. számú legnagyobb pofáraesése a Michel Mouton féle rallicsalás után. A DTM-ben buktak meg illegális motorral a V6 korszakban. El is tűntek rendesen ebből az üzletágból.
Aztán a 190-es Mercik sorozatos levegőberepülése is emlékezetes volt.

misi107 2011.11.20. 08:27:03

Teljesen egyetértek a leírtakkal.A kezdetekben meg voltam őrülve érte,amikor csak lehetett néztem,anyámnak kötelező jelleggel videóra kellett felvennie ha nem voltam otthon.Aztán jött a mai felállás,ami már totál nem érdekel.

deak.atti 2011.11.20. 09:14:30

@kispilota:

Szia!

"A DTM-ben buktak meg illegális motorral a V6 korszakban"

Arra én is emlékszem. Talán 1991-ben vagy '92-ben történt. Megint csak 2 gyár (Mercedes, Opel) volt a sorozatban, így örültek, hogy az Audi két V8-assal megjelent az év elején. Még a V8-at is elnézték ezért, csak ballaszt-súlyt kellett vinniük miatta. Aztán az év közepétől az Audik látványosan feljavultak, meg is nyerték (volna ...) a bajnokságot. Csak feltűnt a két másik gyárnak, hogy az év elején még dörmögő motorhang átcsapott magas C-be. Namost az érvényben levő kiírás szerint széria kialakítású alkatrészeket lehetett csak tuningolni. Az utolsó verseny után szétbontották a két V8-ast, és a főtengely csapjai "ki voltak egyenesítve", vagyis 180 fokban voltak a csapok elékelve. A széria motorban meg 90 fokban lettek volna ... Amúgy ezt így öntik illetve kovácsolják, és utána alakítják ki a csapok szögeit egymáshoz képest, melegen alakítva. Tehát 2 főtengelynél a csavargatást kihagyták, és kész. Az Audi azzal védekezett,hogy a tengely ANYAGA megegyezik a szériáéval,tehát nem csaltak, de ezt nem fogadták el a sportfelügyelők, és kizárták a gyárat, elvették a pontjaikat.

DA

aaabbbccc 2011.11.20. 09:16:30

azóta vágyom egy 155-ös Alfára

kenguru99 2011.11.20. 09:22:47

@kispilota:
A kombi volvoval rickard rydell ment a btcc-ben. Az audi meg sosem ment V6-os motorral.

kenguru99 2011.11.20. 09:29:49

@deak.atti:
Az audi v8 90-től a 92-es botrányig ment. 92-ben nem hogy feljavultak, hanem gyengén mentek. A botrány pont megfelelő indok volt, hogy kiszálljanak. Az meg felettébb idegesítő, hogy az ilyen összefoglalókban alig jelennek meg az audik. Holott a pilóták bajnokságát 90-ben stuck, 91 biela nyerta az audi v8-cal.

Bono92 2011.11.20. 09:33:34

Én eg dolgot nem értek! Miben német ez a sorozat?? Mert volt itt Alfa, ami olasz. Más nemzetíségű pilóták is versenyeznek, nem csak németek. Más országokban (sőt kontinensen is) szerepel a sorozat. Szóval nem tudom, miben német ez a sorozat!

Globetrotter2014 2011.11.20. 09:34:06

A cikk elpves végre pár dolgo amit a fekszínes újságírók sajtóanyag fordításáakor nem vettek észre, de még midnig egy kelleténél nagyobb tisztekettel kezeli az új DTMet.

Pár apróság:
Nem egyszerű prototípusok versenyeznek, hanem a NAscarhoz hasonlóan azonos fődarabokból épített, gyárak által csak tuningolt járművek. Nem azért hátsókerekes az A4 mert egyszerűen ez a sazbály, ahnem azonos motorkkal és kasztnival versenyeznek (költségcsökkentési okokból). Ennek megfelelően a 3 márka autója nagyjából azonos, nem úgy mint az F1 hanem mint a mondjuk Formula Renault-ban.

Ettől függetlenül, klassz hogy a 3 márka együtt van hatalmas marketing és fejlődési potenciál van benne a következő évekre, valami nagyon komolya fejlődhet ki belőle...

Globetrotter2014 2011.11.20. 09:35:49

@Bono92: át is nevezték WTC-re egy idő után. De sajna bedőlt...

Ha már neveknél tartunk, ez a DTM nem az a DTM, nem tudták megvenni az eredeti DTM nevet, ezért "Deutsche Tourenwagen Masters" (Maisterschaft helyett) a neve...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 09:48:40

@kenguru99: És Jan Lammers (racingdream.blog.hu/2011/11/04/felszerzet)
@Bono92: Most valóban csak három német gyárt szerepel benne. A régi DTM pedig egy ún. nyílt nemzeti bajnokság volt.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 09:55:40

@kenguru99: racingdream.blog.hu/2011/11/04/felszerzet

nagyiWRX 2011.11.20. 09:59:29

És mi a legenda vagy igazság mögötte hogy az A4 és az alfa 155 négykerékhajtású volt? azért mentek olyan jól esőbe föleg a kanyarokban? nemtudom de emlékszem gyerek voltam és a riporter ezt mondta........

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.11.20. 10:01:21

Bocs, hogy belevau, de nem "Vitesse". Amire te gondolsz, az a Rover 3500. Ennek a hivatalos megnevezése Rover SD1, mivel a 3500 a (széria) hengerűrtartalomra utal. Ennek megfelelően volt belőle 2000, 2300, 2400D, 2600, és 3500. A Vitesse tulajdonképp a csúcsfelszereltség, ami természetesen a 3.5-ös V8-ashoz volt választható.

Jock Ewing 2011.11.20. 10:01:56

Hol van Ellie? Nem jött még haza a tegnapi disco-zásból.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.11.20. 10:07:37

@nagyiWRX: Szerintem 2 kerekesek voltak. Az Alfa biztosan, az Audira nem emlékszem, de sztem az is.

morcosboci 2011.11.20. 10:08:13

@kispilota: szerintem rendesen kevered a sorozatokat, az nem a 190-es Merci volt ami röpködött hanem a CLK

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 10:16:13

@Süni25: Semmi gond, de "Vitesse". :) Minden forrás Rover Vitesse-ként, esetleg Vitesse SD1-ként. hivatkozik az SD1 DTM-es verziójára. Olaf Manthey versenyzett vele, és Vitesse-ként neveztek be vele.

V12 Power 2011.11.20. 12:56:10

Hát igen, golden age! Az igazi, szőröstökű, vas-vas ellen, ember-ember ellen. De imádtam (és imádom még most is, ezt a korszakot)! És annak idején, gyerekként ott álltam a 91-es stuttgarti IAA-n a három kiállított 190EVOII mellett... Annyira meghatározó volt az élmény, hogy annak ellenére, hogy BMW-s vagyok, lehet, hogy ha a DTM E30 és a 190 között kéne választanom, az utóbbit választanám. Bár ez lenne a legnagyobb gondom!:-)
Van viszont valahol a youtube-on egy még jobb videó, csak nem találom. Olyan 7,5perc körüli, csupa-csupa röpködés, szikrázás, erőcsúsztatás, lökdösődés, a klasszikus DTM esszenciája.

fogash 2011.11.20. 13:02:38

@kispilota: a volvo 850kombi BTCC volt, sose ment DTM-ben.
@Süni25: az Alfa155 az bizony osszkerekes volt. en kamaszkent szerettem bele, aztan 2002ben sikerult venni egy 4 eves 2.0twinsparkot. eletem legelvezetesebb autoja volt...
@deak.atti: megerositem, a fotengely-bunda miatt tettekvki az audi szuret.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.11.20. 13:48:26

Regi szep idok.

Kar, hogy nem a motorhang van a videok alatt.

vmaast 2011.11.20. 13:49:29

@aaabbbccc: Hát akkor vegyél egyet ;-) Már nem egy anyagi kihívás.

valerossi46 2011.11.20. 16:35:38

én még nem éltem amikor ilyen a fantasztikus versenyek voltak a DTM-ben:(

m.o.p. 2011.11.20. 20:00:34

Azok az őrült idők...amikor a padlólemez még azért volt ott, hogy nehogy átforduljon a gázpedál. Kölyökként csorgó nyállal néztem. Egy szót sem értettem a kommentárból, de nem lehetett elrángatni a tv elől. Azóta is hiányoznak azok az örültek, akik akkor sem veszik el, ha jön a fal, ellenfél, fű, fa, bokor. Verseny volt.

szloták · http://napiszlovak.blog.hu/ 2011.11.20. 20:09:15

az E30as M3-akat még volt miért szeretni...

Miki-oooo 2011.11.20. 20:14:27

@deak.atti: Egész pontosan arra hivatkozott, hogy a gyári 90 fokost alakították vissza 180-ra (a 90 fokos úgy készül, ahogy írtad). Hogy mennyire nem volt egyértelmű a dolog jelzi, hogy első körben elfogadták az alkatrészt, majd később visszavonták, mondván ez kivitelezhetetlen (a többi csapat erőteljes nyomására).
Még ha igaz is volt a csalás, azért azt mindannyian beláthatjuk, hogy a versenysportban ennél csak grandiózusabb dolgok történtek, történnek csalás címszó alatt. Ez még simán belefér a szabályok határainak feszegetésébe. Ma sincs ez másképp, aki valamit el akar érni a versenysportban, annak a határon kell lavíroznia tervezésnél lsd Forma1 manapság. Hány olyan alkatrész van ott is, amit szabálytalannak ítélnek, és betiltanak egyik versenyről a másikra. És, mint valaki írta, ebben a szezonban valszeg ez sem segített volna.
Tegyük hozzá, hogy az előtte lévő 2 szezonban, rookie-ként elpicsázták a többieket, tisztán, test a test ellen, versenypályán :)

Miki-oooo 2011.11.20. 20:20:52

@fogash: Önként mentek. A következő évek szabálymódosításai amúgy sem feküdtek már nekik, ahogy a BMW-nek sem.

LacUS 2011.11.20. 20:39:38

Az alfa biztos nem hátsókerekes volt, és hogy miből gondolom? Ebből : www.youtube.com/watch?v=wcS48NX9YuA

HgGina 2011.11.20. 21:01:56

@ZF2: valóban, a WTC bedőlt pár repülőgéptől. Ez meg WTCC.

Globetrotter2014 2011.11.20. 21:44:34

@HgGina: nem a wtcc az tök más.
Megnéztem a wikin, ITC (international touring car championship). Egy C vel.
A WTCC később indult, point az ITC/DTM bedőlésével.

A mostani DTM az ITC után évekkel indult, és inkább a V8 star újjáéledése, mint az eredeti TDM/ITC nek.

deak.atti 2011.11.20. 22:37:18

@Miki-oooo:

Hali!

Egyébként az Audi az 1986-os Safari Rallye-n megtett autócserés csalásával csak a második volt a kevéssé dicsőséges sorrendben: az 1973-as, akkor egyszer (és soha többé nem) VB futamként rendezett Rajd Polski-n a második helyezett Culmbacher/Ernst/Wartburg 353 trió nem azzal a kocsival ért célba, amellyel pár nappal korábban Varsóból elrajtoltak. Egy héttel korábban még Prágában a Vltava Rallye-n indultak egy szériaközeli A-s autóval, gyakorlatilag a célból mentek át a lengyelekhez elrajtolni, és befutottak a 3000 km-es versenyben másodiknak, ja... persze ... Persze ennek a DTM-hez és az Audihoz semmi köze, csak ha már felmerült a dolog, hát illik megjegyezni, hogy nem az Audisok voltak az elsők, akik verseny közben autót cseréltek...

DA

Grg76 2011.11.21. 07:31:25

Na igen, ez nem a mai unalmas DTM, akkoriban minden futamot néztem, nem csak ha épp eszembe jutott... Egyébként javaslom a BTCC futamok nézését, youtube-on fent van az összes idei futam, na ott mai autókkal adják ezt a szintet. Ja, hogy a BTCC-ben nincs benn a FIA keze...ehem...

BruceWillis 2011.11.22. 10:34:05

Én már nem láttam ezt a klasszikus DTM-et, de így utólag furcsa azt látni, hogy szabályos volt a need for speedben is bevett manőver: hátulról bemegyek mellé, kicsit meglököm valamelyik irányba a seggét, az szépen kipördül, nekem meg egy gonddal kevesebb. Néhány felvételen úgy néz kis, mintha direkt csinálnának ilyet egyesek, nem pedig versenybalesetnek tűnik.

nyjozsi2 2011.12.13. 16:18:49

@deak.atti: bocs hogy belevau, de 2009-ben biztosan VB futam volt a Rajd Polski, Hirvonen nyert, Sordo és Henning előtt.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.05.06. 08:58:32

"Hamarosan majd az új évezred DTM-ével is foglalkozunk. "

Ez a cikk elkészült-e azóta? Ha igen, be tudnátok linkelni? Előre is köszi.