Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

Ez a DTM, nem az a DTM

B. Capelluti 2011.11.20. 06:30

Mindannyian örömködünk, hogy a BMW visszatér a DTM-be. De biztosan visszatérés ez? Sőt, ez a DTM az, amitől mi elaléltunk, amikor bekötötték a műholdat, vagy amit láttunk a külföldi autós újságokban a 80-as években? Hát nem egészen. Vagy inkább egészen nem!

m3zhegerdtm1991kc8[1].jpg

Ha azt halljuk, DTM, a Német Túraautó Bajnokság (Deutsche Tourenwagen Meistreschaft) jut eszükbe. A sorozat számomra a túraautó versenyzés felfedezését jelenti. Nem, nem azt mondom, hogy korábban nem létezett túraautózás, hanem azt, hogy én akkor szerettem meg a műfajt. Imádtam, ahogyan kerék a keréken, fém a fémen támaszkodik, amikor az egymással vitatkozó versenyzők a másik autóját a pálya alkatrészének tekintve fordulnak el lehetetlen féktávok után.

832d1051821281-3-wheelin-alfa-155-dtm-5[1].jpg

És milyen autókkal? Az megvan, hogy az első évben még Deutsche Produktionswagen Meisterschaftnak hívták? Híven a névhez nem prototípusokkal, hanem a szériaautókkal szoros rokonságban álló vasakkal küzdöttek. Az első szezonban hét különböző autóval tudtak nyerni: volt ott Rover Vitesse, BMW 635 CSi, BMW 325i, Alfa Romeo GTV6, Ford Mustang, Chevrolet Camaro és Volvo 240 Turbo. Tegye fel a kezét, aki a két Bömös és az Alfa kivételével európai értelemben vett, vagyis kanyarokkal tarkított pályaversenyzésre adná a fejét! De bejött: mind a hét autóval sikerült futamot nyerni!Autoart%20Volvo%20240%20Cecotto%204[1].jpg  

A régi DTM promótere találta ki, hogy nem 100 kilométernél hosszabb versenyekre van szükség, hanem két, összességben rövidebb futamra. Mivel ezt a média imádta, azóta a túraautó versenyek lebonyolításában ez a megoldás lett az általános.

1988-ban a Hockenheim Ringen 46 autó állt rajtoz. Majd megjelentek a gyári csapatok, és pillanatokon (néhány szezonon) belül elkezdett fogyni a mezőny, és 1992-ben az utolsó Gr. A-s évben már csak 27-en voltak. A gyári csapatok megjelenésével ugyanis a költségek és a szabályok is kezdtek elszállni.

Addig nyomultak egyes gyártók, amíg a turbó betiltása miatt a Ford kiszállt (de előtte egy Sierrával agyonvertek mindenkit), az Audi egy V8-as Quattroval próbálkozott. A 90-es évek elején így kezdett az egész egy kicsit BMW M3 és Mercedes 190 (és azok EVO-i) háziversenyévé kezdett válni. A Klasse-1-es kategória (2,5 literes V6 motor) azonban majdnem kinyírta a sorozatot. (Többen is fejlesztettek autót, de végül a Mercedes és az Alfa Romeo maradt csak versenyben.) Megjelentek viszont a Klasse-2-es, szériaközeli(bb) autók, igen sokszínű mezőnnyel, de ők is kiváltak a sorozatból.

A mai DTM a Deutsche Tourenwagen Masters elnevezésű sorozat. A nevén, a lebonyolítás rendjén, valamit népszerűségén kívül nem sok köze van a régi DTM-hez. Itt ugyanis prototípusokkal versenyeznek, akik az emblémán kívül sok hasonlóságot nem mutatnak. A mezőny sem olyan sűrű, mint 18-25 évvel ezelőtt. És ebben csak nevében DTM sorozatban a BMW még nem versenyzett, így visszatérésről sem beszélhetünk. Hamarosan majd az új évezred DTM-ével is foglalkozunk. Az sem rossz, de egészen más, mint amibe huszonéve beleszerettem.

 

 

Címkék: video volvo m3

36 komment Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.hu/api/trackback/id/tr353396680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispilota 2011.11.20. 07:33:09

Ebben a klasszikus mezőnyben volt egy kakukktojás is. Egy KOMBI Volvo egy Alan Menu nevű újonccal. A nagy ruhásszekrénnyel vívott az Alfák, Audik ellen.
Ebben a sorozatban volt az Audi 2. számú legnagyobb pofáraesése a Michel Mouton féle rallicsalás után. A DTM-ben buktak meg illegális motorral a V6 korszakban. El is tűntek rendesen ebből az üzletágból.
Aztán a 190-es Mercik sorozatos levegőberepülése is emlékezetes volt.

misi107 2011.11.20. 08:27:03

Teljesen egyetértek a leírtakkal.A kezdetekben meg voltam őrülve érte,amikor csak lehetett néztem,anyámnak kötelező jelleggel videóra kellett felvennie ha nem voltam otthon.Aztán jött a mai felállás,ami már totál nem érdekel.

deak.atti 2011.11.20. 09:14:30

@kispilota:

Szia!

"A DTM-ben buktak meg illegális motorral a V6 korszakban"

Arra én is emlékszem. Talán 1991-ben vagy '92-ben történt. Megint csak 2 gyár (Mercedes, Opel) volt a sorozatban, így örültek, hogy az Audi két V8-assal megjelent az év elején. Még a V8-at is elnézték ezért, csak ballaszt-súlyt kellett vinniük miatta. Aztán az év közepétől az Audik látványosan feljavultak, meg is nyerték (volna ...) a bajnokságot. Csak feltűnt a két másik gyárnak, hogy az év elején még dörmögő motorhang átcsapott magas C-be. Namost az érvényben levő kiírás szerint széria kialakítású alkatrészeket lehetett csak tuningolni. Az utolsó verseny után szétbontották a két V8-ast, és a főtengely csapjai "ki voltak egyenesítve", vagyis 180 fokban voltak a csapok elékelve. A széria motorban meg 90 fokban lettek volna ... Amúgy ezt így öntik illetve kovácsolják, és utána alakítják ki a csapok szögeit egymáshoz képest, melegen alakítva. Tehát 2 főtengelynél a csavargatást kihagyták, és kész. Az Audi azzal védekezett,hogy a tengely ANYAGA megegyezik a szériáéval,tehát nem csaltak, de ezt nem fogadták el a sportfelügyelők, és kizárták a gyárat, elvették a pontjaikat.

DA

aaabbbccc 2011.11.20. 09:16:30

azóta vágyom egy 155-ös Alfára

kenguru99 2011.11.20. 09:22:47

@kispilota:
A kombi volvoval rickard rydell ment a btcc-ben. Az audi meg sosem ment V6-os motorral.

kenguru99 2011.11.20. 09:29:49

@deak.atti:
Az audi v8 90-től a 92-es botrányig ment. 92-ben nem hogy feljavultak, hanem gyengén mentek. A botrány pont megfelelő indok volt, hogy kiszálljanak. Az meg felettébb idegesítő, hogy az ilyen összefoglalókban alig jelennek meg az audik. Holott a pilóták bajnokságát 90-ben stuck, 91 biela nyerta az audi v8-cal.

Bono92 2011.11.20. 09:33:34

Én eg dolgot nem értek! Miben német ez a sorozat?? Mert volt itt Alfa, ami olasz. Más nemzetíségű pilóták is versenyeznek, nem csak németek. Más országokban (sőt kontinensen is) szerepel a sorozat. Szóval nem tudom, miben német ez a sorozat!

Globetrotter2014 2011.11.20. 09:34:06

A cikk elpves végre pár dolgo amit a fekszínes újságírók sajtóanyag fordításáakor nem vettek észre, de még midnig egy kelleténél nagyobb tisztekettel kezeli az új DTMet.

Pár apróság:
Nem egyszerű prototípusok versenyeznek, hanem a NAscarhoz hasonlóan azonos fődarabokból épített, gyárak által csak tuningolt járművek. Nem azért hátsókerekes az A4 mert egyszerűen ez a sazbály, ahnem azonos motorkkal és kasztnival versenyeznek (költségcsökkentési okokból). Ennek megfelelően a 3 márka autója nagyjából azonos, nem úgy mint az F1 hanem mint a mondjuk Formula Renault-ban.

Ettől függetlenül, klassz hogy a 3 márka együtt van hatalmas marketing és fejlődési potenciál van benne a következő évekre, valami nagyon komolya fejlődhet ki belőle...

Globetrotter2014 2011.11.20. 09:35:49

@Bono92: át is nevezték WTC-re egy idő után. De sajna bedőlt...

Ha már neveknél tartunk, ez a DTM nem az a DTM, nem tudták megvenni az eredeti DTM nevet, ezért "Deutsche Tourenwagen Masters" (Maisterschaft helyett) a neve...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 09:48:40

@kenguru99: És Jan Lammers (racingdream.blog.hu/2011/11/04/felszerzet)
@Bono92: Most valóban csak három német gyárt szerepel benne. A régi DTM pedig egy ún. nyílt nemzeti bajnokság volt.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 09:55:40

@kenguru99: racingdream.blog.hu/2011/11/04/felszerzet

nagyiWRX 2011.11.20. 09:59:29

És mi a legenda vagy igazság mögötte hogy az A4 és az alfa 155 négykerékhajtású volt? azért mentek olyan jól esőbe föleg a kanyarokban? nemtudom de emlékszem gyerek voltam és a riporter ezt mondta........

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.11.20. 10:01:21

Bocs, hogy belevau, de nem "Vitesse". Amire te gondolsz, az a Rover 3500. Ennek a hivatalos megnevezése Rover SD1, mivel a 3500 a (széria) hengerűrtartalomra utal. Ennek megfelelően volt belőle 2000, 2300, 2400D, 2600, és 3500. A Vitesse tulajdonképp a csúcsfelszereltség, ami természetesen a 3.5-ös V8-ashoz volt választható.

Jock Ewing 2011.11.20. 10:01:56

Hol van Ellie? Nem jött még haza a tegnapi disco-zásból.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.11.20. 10:07:37

@nagyiWRX: Szerintem 2 kerekesek voltak. Az Alfa biztosan, az Audira nem emlékszem, de sztem az is.

morcosboci 2011.11.20. 10:08:13

@kispilota: szerintem rendesen kevered a sorozatokat, az nem a 190-es Merci volt ami röpködött hanem a CLK

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2011.11.20. 10:16:13

@Süni25: Semmi gond, de "Vitesse". :) Minden forrás Rover Vitesse-ként, esetleg Vitesse SD1-ként. hivatkozik az SD1 DTM-es verziójára. Olaf Manthey versenyzett vele, és Vitesse-ként neveztek be vele.

V12 Power 2011.11.20. 12:56:10

Hát igen, golden age! Az igazi, szőröstökű, vas-vas ellen, ember-ember ellen. De imádtam (és imádom még most is, ezt a korszakot)! És annak idején, gyerekként ott álltam a 91-es stuttgarti IAA-n a három kiállított 190EVOII mellett... Annyira meghatározó volt az élmény, hogy annak ellenére, hogy BMW-s vagyok, lehet, hogy ha a DTM E30 és a 190 között kéne választanom, az utóbbit választanám. Bár ez lenne a legnagyobb gondom!:-)
Van viszont valahol a youtube-on egy még jobb videó, csak nem találom. Olyan 7,5perc körüli, csupa-csupa röpködés, szikrázás, erőcsúsztatás, lökdösődés, a klasszikus DTM esszenciája.

fogash 2011.11.20. 13:02:38

@kispilota: a volvo 850kombi BTCC volt, sose ment DTM-ben.
@Süni25: az Alfa155 az bizony osszkerekes volt. en kamaszkent szerettem bele, aztan 2002ben sikerult venni egy 4 eves 2.0twinsparkot. eletem legelvezetesebb autoja volt...
@deak.atti: megerositem, a fotengely-bunda miatt tettekvki az audi szuret.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.11.20. 13:48:26

Regi szep idok.

Kar, hogy nem a motorhang van a videok alatt.

vmaast 2011.11.20. 13:49:29

@aaabbbccc: Hát akkor vegyél egyet ;-) Már nem egy anyagi kihívás.

valerossi46 2011.11.20. 16:35:38

én még nem éltem amikor ilyen a fantasztikus versenyek voltak a DTM-ben:(

m.o.p. 2011.11.20. 20:00:34

Azok az őrült idők...amikor a padlólemez még azért volt ott, hogy nehogy átforduljon a gázpedál. Kölyökként csorgó nyállal néztem. Egy szót sem értettem a kommentárból, de nem lehetett elrángatni a tv elől. Azóta is hiányoznak azok az örültek, akik akkor sem veszik el, ha jön a fal, ellenfél, fű, fa, bokor. Verseny volt.

szloták · http://napiszlovak.blog.hu/ 2011.11.20. 20:09:15

az E30as M3-akat még volt miért szeretni...

Miki-oooo 2011.11.20. 20:14:27

@deak.atti: Egész pontosan arra hivatkozott, hogy a gyári 90 fokost alakították vissza 180-ra (a 90 fokos úgy készül, ahogy írtad). Hogy mennyire nem volt egyértelmű a dolog jelzi, hogy első körben elfogadták az alkatrészt, majd később visszavonták, mondván ez kivitelezhetetlen (a többi csapat erőteljes nyomására).
Még ha igaz is volt a csalás, azért azt mindannyian beláthatjuk, hogy a versenysportban ennél csak grandiózusabb dolgok történtek, történnek csalás címszó alatt. Ez még simán belefér a szabályok határainak feszegetésébe. Ma sincs ez másképp, aki valamit el akar érni a versenysportban, annak a határon kell lavíroznia tervezésnél lsd Forma1 manapság. Hány olyan alkatrész van ott is, amit szabálytalannak ítélnek, és betiltanak egyik versenyről a másikra. És, mint valaki írta, ebben a szezonban valszeg ez sem segített volna.
Tegyük hozzá, hogy az előtte lévő 2 szezonban, rookie-ként elpicsázták a többieket, tisztán, test a test ellen, versenypályán :)

Miki-oooo 2011.11.20. 20:20:52

@fogash: Önként mentek. A következő évek szabálymódosításai amúgy sem feküdtek már nekik, ahogy a BMW-nek sem.

LacUS 2011.11.20. 20:39:38

Az alfa biztos nem hátsókerekes volt, és hogy miből gondolom? Ebből : www.youtube.com/watch?v=wcS48NX9YuA

HgGina 2011.11.20. 21:01:56

@ZF2: valóban, a WTC bedőlt pár repülőgéptől. Ez meg WTCC.

Globetrotter2014 2011.11.20. 21:44:34

@HgGina: nem a wtcc az tök más.
Megnéztem a wikin, ITC (international touring car championship). Egy C vel.
A WTCC később indult, point az ITC/DTM bedőlésével.

A mostani DTM az ITC után évekkel indult, és inkább a V8 star újjáéledése, mint az eredeti TDM/ITC nek.

deak.atti 2011.11.20. 22:37:18

@Miki-oooo:

Hali!

Egyébként az Audi az 1986-os Safari Rallye-n megtett autócserés csalásával csak a második volt a kevéssé dicsőséges sorrendben: az 1973-as, akkor egyszer (és soha többé nem) VB futamként rendezett Rajd Polski-n a második helyezett Culmbacher/Ernst/Wartburg 353 trió nem azzal a kocsival ért célba, amellyel pár nappal korábban Varsóból elrajtoltak. Egy héttel korábban még Prágában a Vltava Rallye-n indultak egy szériaközeli A-s autóval, gyakorlatilag a célból mentek át a lengyelekhez elrajtolni, és befutottak a 3000 km-es versenyben másodiknak, ja... persze ... Persze ennek a DTM-hez és az Audihoz semmi köze, csak ha már felmerült a dolog, hát illik megjegyezni, hogy nem az Audisok voltak az elsők, akik verseny közben autót cseréltek...

DA

Grg76 2011.11.21. 07:31:25

Na igen, ez nem a mai unalmas DTM, akkoriban minden futamot néztem, nem csak ha épp eszembe jutott... Egyébként javaslom a BTCC futamok nézését, youtube-on fent van az összes idei futam, na ott mai autókkal adják ezt a szintet. Ja, hogy a BTCC-ben nincs benn a FIA keze...ehem...

BruceWillis 2011.11.22. 10:34:05

Én már nem láttam ezt a klasszikus DTM-et, de így utólag furcsa azt látni, hogy szabályos volt a need for speedben is bevett manőver: hátulról bemegyek mellé, kicsit meglököm valamelyik irányba a seggét, az szépen kipördül, nekem meg egy gonddal kevesebb. Néhány felvételen úgy néz kis, mintha direkt csinálnának ilyet egyesek, nem pedig versenybalesetnek tűnik.

nyjozsi2 2011.12.13. 16:18:49

@deak.atti: bocs hogy belevau, de 2009-ben biztosan VB futam volt a Rajd Polski, Hirvonen nyert, Sordo és Henning előtt.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.05.06. 08:58:32

"Hamarosan majd az új évezred DTM-ével is foglalkozunk. "

Ez a cikk elkészült-e azóta? Ha igen, be tudnátok linkelni? Előre is köszi.
süti beállítások módosítása