Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

Pikes Peak: egy hegy, amely az autósporté lett

Máth Dávid 2013.04.17. 18:17

Mélyen az USA közepén, az amerikai kontinens arcán sebhelyként keresztülnyúló Sziklás-hegység peremén találni egy hegyet, amelynek neve egybeforrt az autósport egyik legmerészebb ágával, a felfutóversenyzéssel. Pikes Peak meredek lejtőin már a huszadik század első évtizedeiben belső égésű motoroktól volt hangos a táj.

A közel százéves Pikes Peak-i hegyiverseny méltán foglalja el helyét a világ legnagyobb presztizzsel bíró sporteseményei között. A versenynek, ahol ember és technika küzd a domborzati szélsőségek ellen kezdetek óta két kísérője akad: a veszély és a népszerűség. Mindenkit lenyűgöz a bivalyerős autók, kamionok és motorok látványa, amint azok folyamatosan vándorolnak a keskeny aszfaltcsík két széle között, miközben egyik oldalon sziklafal, a másikon szakadék vár egy apró hibára.

Suzuki_Sport_XL7_Hill_Climb_Special.jpg

Ahol ma minden év néhány nyári napján a több tízezer elszabadult lóerőtől zengenek a meredek lejtők, egykor indiánok lépteitől volt zajos a fenyves. A verseny otthona, a Pikes Peak hegy első dokumentált emberei ugyanis az ute indiánok voltak, de szinte biztos, hogy amerikai őslakók már tízezer évvel ezelőtt járták ezt a vidéket. Nem tudni, hogy az őslakók vagy az uték elérték-e valaha a csúcsot, ahogy a környéken az 1700-as évek végén véres harcokat folytató új-mexikói haderő katonáiról sem bizonyított, hogy bármelyikük is felmászott volna rá.

Némi útdíj ellenében ma már bárki felautózhat a 4302 méter magas hegytetőre, de ehhez kellett pár bátor felfedező, néhány tehetős üzletember és a vágy, hogy az ember magáévá tegye ezt a zord, mégis gyönyörű vidéket.

Pikes_Peak_from_Garden_of_the_Gods.JPGColoradói látkép, háttérben a Pikes Peakkel

1805-ben, amikor Thomas Jefferson elnök tekintélyes mennyiségű földet vásárolt a franciáktól, többek közt a hegy is az amerikaiakhoz került. Jefferson egy évvel később expedíciókat küldött az új földek feltérképezésére, amelyek közül a délebbre eső területek bejárását Zebulon Montgomery Pike, a hegy névadója vezette. Neki még nem sikerült az, ami '20-ban Edwin James-nek igen: a történelemben elsőként felmászni a tetejére.

Ahogy az évek teltek, a hegy környékét egyre inkább belakták az aranyásók és a telepesek, 1873-ra pedig már egy időjárási figyelőállomás állt csúcson. 1887-re egy kezdetleges út vezetett fel hozzá, 1892-re pedig egy fogaskerekű vasút is elkészült. A csomaggal megrakott négylábúak által használt úton történelmi tett volt, hogy 1901. augusztus 12-én az első automobil is leküzdötte végre a meredek szerpentineket, ami után már csak idő kérdése volt, hogy a hegyet igénybe vegye az autós forgalom. 

lossy-page1-742px-Buckboard_and_coaches_zigzagging_down_the_'W'_Pike's_Peak_carriage_road,_Colorado,_1911_-_NARA_-_513355.tif.jpgA csúcsra vezető út 1911-ben

1915-ben egy coloradói üzletember, Spencer Penrose engedélyt kért, hogy a már meglévő, nyers útvonalat kiépítse az autók számára. Az út munkálatai félmillió dollárt emésztettek fel, s mindezért cserébe húszéves üzemeltetési engedélyt kapott, melynek értelmében útdíjat szedhetett ezen évek alatt.

Penrose-nak több turisztikai érdekeltsége is volt az út mellett, így különösen fontos volt neki annak sikere. Akkoriban már Amerika-szerte népszerűek voltak a különféle autósportok, ő pedig ennek kihasználásában látta az esélyt arra, hogy felhívja az ország figyelmét Pikes Peakra. A kihívást jelentő út adott volt, így nem okozott különösebb gondot egy olyan verseny megszervezése, amelyen autók és motorok küzdenek az idővel, mialatt felküzdik magukat a csúcsra. Így született meg az USA egyik legjelentősebb technikai sport-rendezvénye, a Pikes Peak-i hegyiverseny.

duesy at Pikes peak.jpgAz első verseny egy indulója

Az első verseny az út átadásának, valamint az első sikeres autós csúcshódításnak évfordulóján, augusztus 10 és 12 között zajlott. 

Bár az első felfutások közt a több Indianapolisi 500 mérföldest megjárt Ralph Mulford egy hét évig fennálló, 18:24,7-es rekordot futott, a Penrose Trophy sorsáról döntő fordulóban még ő sem bírt a Washingtonból érkezett ifjú Rea Lentzzel, aki egy házilag épített, repülőgépmotor-hajtotta autóval jött a hegyekbe. A szörnyű rossz időjárási körülmények mellett zajlott versenynapon a huszonkét éves srác 20:55,6-os idővel ért fel a csúcsra, közel egy percet verve ezzel Mulfordra. A történelmi dicsőség és a trófeával járó kétezer dollár így az övé lett.

Idén lesz kilencvenhét éve hogy az első verseny lezajlott a hegyen. Azóta sok mindent láttak már a lenti fenyvesek, és csúcsközeli kopárság csupasz sziklái. Bár a környezeti károk megfékezése végett szükséges aszfaltozás miatt a rendezvény kultusza kissé megfakult, a nézők és versenyzők tömegét leginkább vonzó eleme máig vele maradt, ez pedig nem más, mint a veszély.

Címkék: történelem hill climb Pikes Peak hegyiversenyzés Penrose Trophy spencer penrose

11 komment Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.hu/api/trackback/id/tr175229805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gelázs 2013.04.17. 19:37:16

élvezetes, érdekes a cikk. Csak pici szépségtapasz: "folytató" fojtató

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2013.04.17. 20:01:11

@gelázs: Köszönöm az észrevételt.
A hibát javítottam.

Pl. Bendegúz 2013.04.17. 21:09:52

Gratulálok!
Kitűnő, lényegre törő ismeretterjesztő cikk.
Csak így tovább!

backstab 2013.04.18. 08:33:32

Az indiánok csendben járnak... :)

voodoux 2013.04.18. 13:33:33

most akkor melyik a jobb idő?
a 18:24.700 vagy a 20:55.600?

bömböm 2013.04.18. 18:59:13

@Gelázs
Jót rosszra?
Helyesen: folytató

bömböm 2013.04.18. 19:00:51

fojtató: az a valaki, aki megbíz valakit, hogy fojtson meg egy harmadik valakit.

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2013.04.18. 19:30:35

@voodoux: Értelemszerűen a 18:24.700.

@bömböm: Ezt írta Gelázs is. A korábbi változatban j-vel volt.

mis 2013.06.10. 16:14:16

"Ralph Mulford egy hét évig fennálló, 18:24.700-as rekordot futott, a Penrose Trophy sorsáról döntő fordulóban még ő sem bírt a Washingtonból érkezett ifjú Rea Lentzzel, aki egy házilag épített, repülőgépmotor-hajtotta autóval jött a hegyekbe. A szörnyű rossz időjárási körülmények mellett zajlott versenynapon a huszonkét éves srác 20:55.600 idővel ért fel a csúcsra, közel egy percet verve ezzel Mulfordra."

Akkor nemcsak Én nem tudtam ezt feldolgozni?

Máth Dávid · http://iranynewyork.hu/ 2013.06.10. 17:33:39

@mis: Bár az első felfutások közt... Ralph Mulford egy hét évig fennálló... a Penrose Trophy sorsáról döntő fordulóban még ő sem bírt...
süti beállítások módosítása