Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

Évek óta magyar srác szerel a DTM-győztesnek

G. Capelluti 2015.05.06. 14:25

Ahogy arról már beszámoltam, a hétvégét a Hockenheimringen töltöttem. Ugye az külföldön úgy szokott lenni, hogy ahogy nő a Magyarországtól mért távolság és/vagy csökken a magyar érdekeltség, egyre kevesebb honfitárssal találkozunk. Hockenheim nincs közel és egyik futamon sem indult magyar versenyző, ennek megfelelően nem voltunk sokan. Ilyen környezetben pedig már minden magyar szóra odakapja az ember a fejét. Egyik alkalommal, ahogy két versenyszám között helyet akartunk változtatni, a Hankook-sátornál csapták meg a fülemet hazai mondatok. Mint kiderült, a fiúk évek óta utaznak a látványos és izgalmas sorozattal. Gyorsan meg is beszéltünk egy rövid interjút olyan időpontra, amikor kicsit kisebb náluk a hajtás. A kérdéseinkre Nagy Attila válaszolt.

img_2647.JPG

Attila lassan veterán a DTM-paddockban

RD: Kezdjük azzal, ami talán a legtöbbeket érdekelhet. Hogy kerül ide egy magyar srác és mióta csinálod?

NA: Egy olasz cég látja el ezt a tevékenységet és mi az ő alvállalkozójuk vagyunk. Idén kezdtük meg az ötödik DTM-szezonunkat a Hankooknál. Jelenleg négyen vagyunk magyarok, a gumiszerelők között.

RD: Sokan dolgoznak itt, a standon. Gondolom, ennyi idő alatt teljesen beilleszkedtetek a csapatba. Milyen a többiekkel a viszony?

NA: Eleve nyitott és közvetlen társaság. Ehhez jön az, hogy mi becsülettel tesszük a dolgunkat, ezért hamar befogadtak minket és teljes értékű tagok vagyunk.

RD: Mi a feladatotok, hogyan áll össze egy napotok?

NA: Ha le akarom sarkítani, akkor az a feladat, hogy minden csapatnak, minden nap meglegyen a szabályok szerint előírt mennyiségű szerelt kerék. Nem is azt mondanám el, miből áll egy nap, mert a versenyhétvége minden napján más a feladat. De most gumi szempontból eléggé változtak a szabályok is, ezért arról tudok beszélni, most mi a menetrend, kialakult gyakorlatról nem. A péntek például azzal telt, hogy megszereltünk minden kereket. Tehát 24 autóra, a két versenynapra, 4-4 szett slicket és 3-3 szett esőgumit.

img_2630.JPGNem mindig van rohanás, de mindig akad szerelni való kerék

RD: Ez már magában is bődületes mennyiség, ha egy délután kell megszerelni, de úgy tudom, a Hankook nem csak a DTM-nek szállítja a gumit.

NA: Igen, van még ezen kívül a Forma-3 és az Audi TT-kupa.

RD: Ezt mind péntek délután szereltétek?

NA: Nem. Úgy néz ki, hogy a TT-kupának szerelve hozzuk a kerekeket, tehát itt nincs munka, csak a kamionból ki kell adni nekik egy bizonyos mennyiséget. A Forma-3 már nem ilyen egyszerű, ugyanúgy itt szereljük. Természetesen ezeknek is meg kellett lennie.

hankook_lounge.jpgA Hankook Lounge-ban az egyik felszolgáló volt magyar

RD: Mi az oka, hogy most van időd beszélgetni? Szombaton ennyire kevés a munka?

NA: Nem kevesebb, más. Időben is jobban eloszlik és hullámzik is. Most azért tudunk viszonylag nyugodtan beszélni, mert most ért véget az első futam, az autók még vagy másfél órát parc fermében vannak. Utána kezdik majd a csapatok visszahozni a használt kerekeket.

RD: Azokkal mit kell csinálnotok? Átvizsgáljátok?

NA: Nem, átadjuk a Hankook embereinek és ők vizsgálják meg. Az átvizsgálás a mi részünkről már a boxban megtörténik.

RD: Állj! Akkor nem csak gumit felnire fel, felniről le? Ott vagytok a csapatoknál? Mit kell csinálnotok?

NA: A Hankook műszaki támogatással adja a gumikat. Ez azt jelenti, hogy minket delegálnak versenyzőkhöz és mindig, amikor mennek, ott vagyunk velük a boxban, legyen az szabadedzés, vagy verseny. Ha bejön az autó, mi azonnal hőmérsékletet és nyomást mérünk. Utána meg kell vizsgálnunk a gumit, hogy milyen állapotban van, van-e rajta sérülés, milyen kopásnyomok vannak. Mindent feljegyzünk. Ez akkor különösen nehéz, ha két versenyződ van, és egyszerre jönnek be, mint a mai időmérőn is. Ilyenkor kapkodod a fejedet, hogy melyikhez nyúlj először, vagy melyiket várakoztassad? De általában az a szabály, hogy amelyik versenyző éppen jobban áll, annak van elsőbbsége.

dtm-1430668134.jpgNem mindegy, mit hova - Nico Müller és a gumijelölések

RD: Kinek adjátok át a jegyzeteket? A csapatoknak, vagy a gyártó mérnökeinek.

NA: Nem a csapatoknak. Velük nagyon szoros a kapcsolatunk, de ezeket az adatokat a mérnökökhöz juttatjuk el. Megvan, hogy miket kell megvizsgálnunk és milyen formában kell továbbítani. Mérnökből pedig kétféle van. Vannak a fejlesztés mérnökei. Ők nézik meg a verseny után, az elszállított abroncsokat. Vannak még a mérnökök, akik fejenként egy-egy gyártó csapatához vannak delegálva. Tehát ha nekem Audis versenyzőm van, akkor az Audiért felelős német mérnöknek jelentek.

RD: Hogy viszonyulnak hozzátok csapattagok? Elvégre külsősök vagytok. Adtok bármilyen tanácsot a versenyzőnek, pontosabban a versenymérnökének? Gondolok itt guminyomásra, vagy hasonló adatokra.

NA: Dehogy, mi csak a technikusok vagyunk. Az ilyen tanácsadás nem a mi kompetenciánk, hanem kifejezetten a mérnököké. De nagyon kedvesek a csapatoknál. Hivatalosan hiába nem tartozunk közéjük, kicsit úgy kezelnek, mintha mégis. Tudják, hogy azért vagyunk ott, hogy velük és értük dolgozzunk. Rajtunk keresztül jut az ő gumimérnökük olyan információhoz, aminek a segítségével jobb tanácsot adhat. Ez pedig a csapat eredményességét javítja. Mondok egy példát, hogy mennyire fogadnak be minket. Most azért kellett rám várnotok, mert az én pilótám, Jamie Green, nyert és szólt a csapat, hogy menjek én is fotózkodni. Rajta leszek a nagy, közös, győzelmi csapatfotón. Ebből láthatod, hogy eléggé elfogadnak minket. Jó érzés, mert apróságokon múlik, hogy az elejében, vagy a végén megy valaki és úgy gondolják, ehhez én is hozzájárulok.

dtm-1430580417.jpgJamie Green a rajtrácson

RD: És a Hankook, illetve a gumimérnökök, adnak tanácsot, vagy utasítást a csapatoknak?

NA: Kapnak különböző értékeket a beállításokra, de ezek inkább csak javaslatok. Ők döntik el, ezekből mit fogadnak meg és mit nem.

RD: Térjünk vissza a sátorba. Hogyan vannak felosztva a folyamatok?

NA: Elkészítenek egy munkatervet. Ez tartalmaz egy alap beosztást, hogy ki, milyen feladatot csinál. De azért ha nagyon sok a munka és valaki jelzi, hogy neki már nagyon monotonná vált, van lehetőség cserélni egy kicsit. Úgyis mindenki tudja az összes folyamatot.

RD: Ennyi kerék… Honnan tudjátok, hogy melyik kié volt?

NA: Sok mindenből. Az első és legfontosabb, ha szemből nézed, a felni formájáról látszik, hogy melyik márka. Ezen itt, messziről látszik, hogy Audi. Ott a belsején a nagy "TR", azt jelenti, Team Rosberg. Ezen kívül a gumin is vannak jelölések, amiket ismerni kell. Ez például – mutat egy laikus számára értelmetlennek tűnő karaktersorra – Nico Mülleré, időmérős, jobb első. Az meg, hogy melyik gumit, kinek a felnijére szereljük, szintén nem a mi döntésünk. A szettek előre be vannak számozva és sorsolják őket, hogy melyik csapat kapja meg. Így még az sem merülhet fel, hogy valakinek jobb gumit adna Hankook.

RD: Ahogy elnézem ezeket a használt gumikat, vannak helyek, ahol ezzel még több versenyt is el tudnának menni. Mi a sorsa a leszerelt gumiknak?

img_2631.JPGAz egyik fele még szőrös, nálunk biztosan menne még néhány futamot

NA: A szabályok értelmében, ami felkerült az autóra, azt a verseny után le kell adni. Ezeket nem használják többször. Elpakoljuk őket és, ahogy említettem, a verseny után elküldjük további vizsgálatra. Ha ezzel végeztek, megsemmisítik. A gumiabroncsok kezelésére elég szigorú környezetvédelmi szabályok vonatkoznak. A lényeg, hogy eltávolítják belőlük az acél szálakat, a maradék pedig játszótérként, vagy futópályaként kezd új életet. Ha maradt olyan szett, amihez nem nyúltak, akkor az a csapatnál marad, megjelölve és viszik magukkal a következő versenyre.

RD: Ti innen hova mentek, ha vége a versenynek?

NA: Haza. Magyarországon élünk, ott dolgozunk, de mindenhova megyünk a sorozattal.

RD: Tehát ti Magyarországról jártok a versenyhétvégékre? Egyébként melyik helyszínt kedveled a legjobban?

NA: Sok jó helyszín van, de egyértelműen a Hungaroring. Szerintem a verseny is jó volt és sokan is voltak. Persze, mondják, hogy nem, de első hétvégére mit várnak? Annyira nálunk nem ismert a DTM és ahhoz képest igenis sok néző volt. A versenyzők és a csapatok is szerették. A pályát is és Budapestet is. Szerintem egy 3-5 év kifutást mindenképpen kellett volna hagyni neki, és csak aztán eldönteni, hogy kell-e a naptárba. Na jó, azért az is hozzá tartozik, hogy nekünk is kényelmesebb volt, nem kellett messzire utazni.

Címkék: mercedes bmw audi hungaroring hankook dtm hockenheim slick wittmann hockenheimring ekström hankook tire rockenfeller jamie green

Szólj hozzá! Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.hu/api/trackback/id/tr617433364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása