Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

Mit keresnek a kamionok a versenypályán? IV. - A kiválasztottak

B. Capelluti 2016.08.23. 00:12

Az első magyar kamionversenyt, a Hungarocamion Truck GP-t, 1987. május 16-17-én rendezték meg a Hungaroringen. A Hungarocamion ebben névadó szponzorként és főrendezőként meghatározó szerepet vállalt.
A vállalat kapcsolata az autósport tál akkor kezdődött, amikor létrehozták a Hungarocamion ASE-t, hogy a versenyzéshez magukban tehetséget érző hungarocamionosok hódolhassanak szenvedélyüknek. Később fontolóra vették, hogy két, a sivatagi viadalra felkészített Rába kamionnal és a vállalat állományából kiválasztott "sofőr-versenyzőkkel" elindulnak a Párizs-Dakaron. Ezt csakhamar elvetették, amikor az 1985-től létező kamion EB-ről hallottak. (Gondolom ebben azért a cseh LIAZ azóta is tartó dakaros karrierje is nyomott a KGST-latban...)

Miután a Hungarocamion megkapta az EB futam rendezésének jogát, többeket nyugat-európai tanulmányútra küldtek, hogy felkészüljenek a verseny lebonyolítására. Itthon pedig elkezdődött a versenykamionok felkészítése és a versenyzők kiválasztása. Négy típust szemeltek ki : Mercedes 1933, Volvo F12, Renault R310 és Rába S16. Ezek közül a Mercdesre képviselte a vállalatot a teljes Európa bajnoki sorozaton a 75-szeres válogatott, 6-szoros magyar bajnok egykori jégkorongozóval, Krasznai Jánossal (fradista beceneve "Kvaszics"), mint céges selejtező versenyek győztesével a kormány mögött. Rá talán minden autósport-rajongó emlékezik. De voltak többen, akik csak az 1987-es versenyen állhattak rajthoz - vagy tartalékként még ott sem.

Az  első magyar kamionversenyzők már anyagi áldozatot is vállaltak azért, hogy a májusi viadalon indulhassanak, mert őket kivették az eredeti munkakörükből, hogy semmi mással ne foglalkozzanak csak a versenyre felkészített kamionokkal és az edzésekkel. (Ez azt jelentette, hogy nem volt konvertibilis napidíj, és minden, ami miatt a kamionosok a késő Kádár-kor császárai voltak.)

"Goike György 38 éves kamionsofőr nem tartozott azok közé akiknek a versenyt, a felkészülés hónapjait el kellett titkolniuk feleségük elől. Családja hozzászokott már az izgalmak hoz, hiszen a volán esti autó versenyzője volt 1968 és 1975 között. Igaz, hogy a rali más, mint a kamion versenyzés.
– Mindvégig az járt a fejemben, hogy elsőnek kell célba érni – mondta.
Bár ez nem sikerült Goike Györgynek, de bizonyára ez az ön gerjesztés segített abban, hogy bekerült a legjobb hat közé. Na és a technikás vezetési stílus! Hiszen a válogatásnál nemcsak az idő eredményeket, hanem ezt is figyelembe vették.
Balárdi Gyula 19 éve dolgozik a Hungarocamionnál. Szerelőként kezdte, de két év után a mentőszolgálat darus kocsi ilyen teljesít szolgálatot. Az így szerzett tapasztalatokat a versenyzés közben is tudja hasznosítani, annál is inkább, mert a résztvevők kamionok műszaki felkészítését maguk a versenyzők végzik. Ő sem teljesen kezdő a technikai sportok tekintetében. Kilenc éven keresztül a BHSE túra motoros és gyorsasági versenyzője volt.
Burkus Zsolt többek egy ha egybehangzó véleménye szerint ösztönös tehetség. Pedig alig egy éves igazi kamionos múltra tekinthet vissza. Sokáig adminisztratív munkakörben, a fuvarszervezésen szolgálta Hungarocamiont.
– Nem gondoltam volna, hogy bekerülök az első hat közé. Most már bevallhatom, hogy eredetileg azért indultam, hogy életemben legalább egyszer végig mehessek a Hungaroringen. Végig úgy éreztem, hogy ügyetlenül és iszonyatosan lassan hajtók.
Sz. Dinnyés László azok közé tartozik, akiknek már az édesapja is kamionsofőrként dolgozott. Jelenleg a hazai utakat járja. Bár a magyar útviszonyok változatosság egyesek szerint nem akármilyen iskola egy jövendőbeli kamion versenyzők számára.
Vírbling János először megpróbált eltitkolni a felesége elől, hogy benevezett a versenyre azután egy újságcikk után beismerő vallomás kellett tennie. Hobbija egyébként eddig nem az autóversenyzés volt, bár egyszer 126-os kis Polski Fiatjával benevezett egy hétvégi ügyességi versenyre.
Krasznai János a selejtező győztese hosszú évek óta álmodozott arról, hogy egyszer versenyezhessen. 36 éves koráig a kamion versenyzés lehetőségét egyre bizonyosabbnak látszott, hogy az álom csak álom marad.
– Videón elemeztem hasonló versenyeket és rájöttem, hogy a kanyar vételi technika sebességnél is fontosabb lehet. Itt lehet ugyanis a legtöbb időt elveszíteni. Bíztam a győzelemben, nemcsak részt venni de mindenképpen nyerni akartam.
Az eddigi „próba futamok" eredmények alapján kiderült hogy Krasznai János az aki a Hungarocamion színeit képviseli az EB futamokon, még Balárdi Gyula, Goike György és Dinyés László a magyar futamon indul, ahol Virbling János és Bukus Zsolt a csapat tartaléka." (Részlet az 1987-es futam műsorfüzetének "Kiválasztottak" című írásából.)

8805.jpg

A hungaroringi futam előtt a traktorokat is fel kellett készíteni. Ekkor igencsak meg volt kötve a fejlesztők keze, hiszen sem a szabályok, sem pedig a konvertibilis devizagazdálkodás szigorú szabályai nem tették lehetővé, hogy elszabaduljanak a költségek. Az itthoni - sufni - fejlesztések a Rába vontatók hátsó hídjának a jobb végáttételű trolibusz-hídra cserélésében, vagy éppen az adagolók pontosabb - egy "maszek" adagolós által elvégzett - beállításában merültek ki. (A később bevezetésre kerülő, a fékek hűtését szolgáló vizet személyautók ablaktörlőmotorjai által hajtott szivattyúk spriccelték a fékdobokra) A tesztekre a Csákvár melletti volt repülőtéren, illetve az M3-as autópálya akkor meglevő szakaszain került sor, ahol időnként egy-egy nyerges vontató jelentős sebességkülönbséggel megelőzte őket. 

Címkék: hungary hungaroring kamion kamionverseny truckfest krasznai jános

8 komment Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.hu/api/trackback/id/tr8310416576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandigyerek 2016.08.23. 17:16:37

Ha jól emlékszem, néhány év múlva maga Bernie Ecclestone tiltotta ki a kamionokat a Hungaroringről, mert már több nézőjük volt mint az F1-nek.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2016.08.23. 17:45:01

@bandigyerek: makacsul tartja magát az a vélekedés, hogy nem véletlenül szorultak ki azokról a pályákról, ahol az F1 is szerepelt.

pitz75 2016.08.24. 06:45:20

Krasznai jégkorongos beceneve "Kvaszics" volt!
Ha már szó szerint (vagy majdnem szó szerint) idézel valahonnan, megjelölhetnéd a forrást is...

Denise Hogyisdugják 2016.08.24. 07:08:42

gyermekkorom vasemberei és pókemberei :-)

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2016.08.24. 08:03:02

@pitz75: az idézet forrását megjelöltem. A pontosítást köszönöm!

gigabursch 2016.08.25. 10:48:17

@bandigyerek: @B. Capelluti:
Ezt én is hallottam, de hogy mi az igazság azt nem tudom.

De a hivatalos érvelés úgy tudom az volt, hogy a kamionok "feltépik" az aszfaltot és emiatt az F borul.
OK, de akkor az akkori MotoGP, meg SuperBike hová tűnt el?

Joe69 2016.08.25. 12:15:07

Én olyasmire emlékszem, hogy egy szovjet sofőr egy szakadt Kamazzal, amivel tegnap még valami cuccost hozott Kijevből, szarrá verte az egész mezőnyt, beleértve a nyugati versenyzők tuningolt csőrös Volvóit, és csak azért nem győzött, mert az utolsó körben elégtek a gumijai. Aztán másnap vitte haza az almát Szabolcsból.

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2016.08.25. 13:56:41

@Joe69: nem egészen. Az igaz, hogy fuvarban voltak a Kamazzal induló srácok, és az is igaz, hogy az akkori lebonyolítás szerinti nagydíjon, ahol a három kategória fordított sorrendben, de egy mezőnyként rajtolt, a szakadó esőben lapjával közlekedett az egyik szovjet versenyző.
süti beállítások módosítása