Posztunk az 1988-as Truck Trophy műsorfüzetében megjelent "Liazok és Kamazok" című cikk feldolgozása. A posztban látható rossz minőségű képek is a műsorfüzetből származnak.
Az európai kamion sportszövetség (ETRO) 1985-ben írta ki az első Európa-bajnokságot, amely az első két esztendőben hat futamból állt. A versenyeknek Anglia, NSZK, Svédország, Dánia, Belgium és Franciaország adott otthont, a szocialista országok ezeken még nem vettek részt. Hogy is lettek volna ott, hiszen talán nem is tudtak ezekben az országokban E versenyforma létezéséről. Az áttörés akkor következett be, amikor a Hungarocamion újításra, vállalkozása kész vezetői fejükbe vették hogy autót indítanak az EB-n, később pedig már rendezés gondolatával is kacérkodtak. Az ETRO jó partnernek bizonyult ebben, a kontinens egyik legnagyobb és legismertebb fuvarozási vállalatának, a Hungarocamionnak rendezési jogot adott. (Az elmúlt esztendőben csatlakozott a házigazdákhoz Ausztria, a zeltwegi Forma-1 pálya is.)
A magyar cégnél már korábban latolgatták, hogy esetleg részt vesznek a híres-hírhedt Párizs-Dakar Ralin, de amint tudomást szereztek az ETRO Európa-bajnokságáról, emellett döntöttek. Készen volt már a Hungaroring, mi sem természetesebb, meg kellett kísérelni, hogy e látványos autó szakág legjobbjai eljöjjenek a mogyoródi pályára. Persze nem ment ez könnyen, sokaknak fenntartásai voltak. Segített, hogy első szocialista országként jól rendeztük meg a forma egyes világbajnoki futamot de azért ez sem volt elég. A 301-360 LE-s kategória egyik kiemelkedő kamionossal, a brit George Allen - második lett tavaly a Hungaroringen - mesélte már a magyar futam után, hogy nagyon vegyes érzelmekkel várta a versenyünket, még az is megfordult benne, el sem jön. Aztán mégis a részvétel mellett döntött, olyan jól érezte magát, olyan kellemesen csalódott, hogy már jó előre megígérte idén újra itt lesz a Mogyoródi pályán.
Mi sem természetesebb, hogy a Hungaroringre tavaly a sportág történetében először meghívót kaptak a szocialista országok kamionosai is. Illetve nem is nagyon kellett invitálni őket, maguktól is szívesen jöttek, megnézni, mi is ez a sport. Eljöttek a szovjetek, a csehszlovákok, a lengyelek is. Talán mondani sem kell, nem ők játszottak a főszerepet, de ezúttal inkább csak az ismerkedés volt a cél.
A szocialista országok közül 1987-ben magyarok mellett a Párizs-Dakar ralin korábban már vitézkedő csehszlovákok vettek részt magyar verseny után minden futamon, északi szomszédaink a legkisebb kategóriát választották, itt gyűjtögették LIAZ kamionjaikkal pontjaikat, végül a mezőny második felének elején végeztek. Érdekes, hogy amint teltek múltak a hónapok, úgy fordítottak egyre nagyobb figyelmet a dologra. Ezt igazolandó, a híres Barum gumigyár képviselői a végére annyira belejöttek, hogy megígérték, az idén [1988-ban - a szerk.] már kifejezetten kamion versenyzés céljára gumit készítenek. Állítólag ilyen cserén gondolkozik az 1985. Évi Európa-bajnok angol Chapman is.
(Megjegyzendő, hogy a Taurus is nagy fantáziát lehet sportágban, fejlesztőit már tavaly is egészen kiváló gumikkal látták el a Hungarocamiont.)
A csehszlovákok érdeklődése előbb-utóbb talán oda is elvezet, hogy az 1987-ben elkészült brnói autóverseny pályán ebéd futamot kívánnak rendezni. Pályaépítés gondolatával kacérkodnak a Szovjetunióban is. Hogy ott is komolyan veszik a kamion sportot, jelzi, 1987-ben már három Európa-bajnoki futamon vettek részt. Az utolsó, Belgiumi GP-már kifejezetten profi csapattal vették fel a harcot, igaz még komolyabb eredmény nélkül. Az idén [1988-ban - a szerk.] egyébként a KRAZ, a KAMAZ-gyár és a STAR önálló csapatot kíván indítani. A lengyel STAR Autógyár a HC-Truck GP-n két jól felkészített autóval vett részt, sajnos a motor teljesítménye a kis hengerűrtartalom miatt kevés volt a konkurenciával szemben, de a finnországi Turkuban rendezett meghívásos versenyen szépen szerepelt.
A legenda szerint a KAMAZ-ok fuvarban érkeztek Budapestre, a mai 56-osok téren leakasztották a félpótkocsikat, és a Hungarocamion Cinkotai úti telephelyén elvégeztek még néhány „utolsó simítást” a traktorokon – pl. felszerelték a szabályok által előírt kiegészítő tűzoltó készülékeket és kiegészítő fülkerögzítéseket – és jelentkeztek a gépátvételen. Az orosz versenykamionok maradéktalanul megfeleltek az akkor érvényben levő szabálynak, hogy a nyeregszerkezetnek mindenkor alkalmasnak kellett lennie egy félpótkocsi felcsatolására.
Nem nevezhető véletlenek a szocialista országok érdeklődése, hiszen a hozzáértők úgy vélik, hogy ebben a szakágban lehet a legkönnyebben helyet kapni az élmezőnyben. Például a Forma-1-ben már oly messzire járnak a legjobbak, hogy még a közelükbe jutásról sem lehet nagyon álmodozni, de a kamionoknál más a helyzet. Itt még nincsenek lefoglalt helyek, lehet próbálkozni. Talán a Hungarocamion vállalkozókedve másokra, az autógyártókra is kiterjed a szocialista országokban. 1987-ben még a tanuláson, az ismerkedésen volt a hangsúly, 1988-ban már messzebbre is lehet jutni.
tcomment feed
Nincs megjeleníthető elem