Mozis játék

Killer Elite - Válogatott gyilkosok

Játssz velünk és nyerj jegyet rá a blogon! Tudj meg többet itt!

Racing Dream

Autós pályaversenyzésről mindenkinek

Friss topikok

rallyedream feed

Nincs megjeleníthető elem

belsoseg feed

Nincs megjeleníthető elem

reklamarchivum feed

Nincs megjeleníthető elem

robogo feed

Nincs megjeleníthető elem

sebessegoltara feed

Nincs megjeleníthető elem

tcomment feed

Nincs megjeleníthető elem

jajjdecsunya feed

Nincs megjeleníthető elem

HTML doboz

Mit keresnek a kamionok a versenypályán? V. - Liazok és Kamazok

B. Capelluti 2016.08.24. 01:33

Posztunk az 1988-as Truck Trophy műsorfüzetében megjelent "Liazok és Kamazok" című cikk feldolgozása. A posztban látható rossz minőségű képek is a műsorfüzetből származnak.

Az európai kamion sportszövetség (ETRO) 1985-ben írta ki az első Európa-bajnokságot, amely az első két esztendőben hat futamból állt. A versenyeknek Anglia, NSZK, Svédország, Dánia, Belgium és Franciaország adott otthont, a szocialista országok ezeken még nem vettek részt. Hogy is lettek volna ott, hiszen talán nem is tudtak ezekben az országokban E versenyforma létezéséről. Az áttörés akkor következett be, amikor a Hungarocamion újításra, vállalkozása kész vezetői fejükbe vették hogy autót indítanak az EB-n, később pedig már rendezés gondolatával is kacérkodtak. Az ETRO jó partnernek bizonyult ebben, a kontinens egyik legnagyobb és legismertebb fuvarozási vállalatának, a Hungarocamionnak rendezési jogot adott. (Az elmúlt esztendőben csatlakozott a házigazdákhoz Ausztria, a zeltwegi Forma-1 pálya is.)

8809.jpg

A magyar cégnél már korábban latolgatták, hogy esetleg részt vesznek a híres-hírhedt Párizs-Dakar Ralin, de amint tudomást szereztek az ETRO Európa-bajnokságáról, emellett döntöttek. Készen volt már a Hungaroring, mi sem természetesebb, meg kellett kísérelni, hogy e látványos autó szakág legjobbjai eljöjjenek a mogyoródi pályára. Persze nem ment ez könnyen, sokaknak fenntartásai voltak. Segített, hogy első szocialista országként jól rendeztük meg a forma egyes világbajnoki futamot de azért ez sem volt elég. A 301-360 LE-s kategória egyik kiemelkedő kamionossal, a brit George Allen - második lett tavaly a Hungaroringen - mesélte már a magyar futam után, hogy nagyon vegyes érzelmekkel várta a versenyünket, még az is megfordult benne, el sem jön. Aztán mégis a részvétel mellett döntött, olyan jól érezte magát, olyan kellemesen csalódott, hogy már jó előre megígérte idén újra itt lesz a Mogyoródi pályán.

8807.jpg

Mi sem természetesebb, hogy a Hungaroringre tavaly a sportág történetében először meghívót kaptak a szocialista országok kamionosai is. Illetve nem is nagyon kellett invitálni őket, maguktól is szívesen jöttek, megnézni, mi is ez a sport. Eljöttek a szovjetek, a csehszlovákok, a lengyelek is. Talán mondani sem kell, nem ők játszottak a főszerepet, de ezúttal inkább csak az ismerkedés volt a cél.

8808.jpg

A szocialista országok közül 1987-ben magyarok mellett a Párizs-Dakar ralin korábban már vitézkedő csehszlovákok vettek részt magyar verseny után minden futamon, északi szomszédaink a legkisebb kategóriát választották, itt gyűjtögették LIAZ kamionjaikkal pontjaikat, végül a mezőny második felének elején végeztek. Érdekes, hogy amint teltek múltak a hónapok, úgy fordítottak egyre nagyobb figyelmet a dologra. Ezt igazolandó, a híres Barum gumigyár képviselői a végére annyira belejöttek, hogy megígérték, az idén [1988-ban - a szerk.] már kifejezetten kamion versenyzés céljára gumit készítenek. Állítólag ilyen cserén gondolkozik az 1985. Évi Európa-bajnok angol Chapman is. 

(Megjegyzendő, hogy a Taurus is nagy fantáziát lehet sportágban, fejlesztőit már tavaly is egészen kiváló gumikkal látták el a Hungarocamiont.)

8806.jpg

A csehszlovákok érdeklődése előbb-utóbb talán oda is elvezet, hogy az 1987-ben elkészült brnói autóverseny pályán ebéd futamot kívánnak rendezni. Pályaépítés gondolatával kacérkodnak a Szovjetunióban is. Hogy ott is komolyan veszik a kamion sportot, jelzi, 1987-ben már három Európa-bajnoki futamon vettek részt. Az utolsó, Belgiumi GP-már kifejezetten profi csapattal vették fel a harcot, igaz még komolyabb eredmény nélkül. Az idén [1988-ban - a szerk.] egyébként a KRAZ, a KAMAZ-gyár és a STAR önálló csapatot kíván indítani. A lengyel STAR Autógyár a HC-Truck GP-n két jól felkészített autóval vett részt, sajnos a motor teljesítménye a kis hengerűrtartalom miatt kevés volt a konkurenciával szemben, de a finnországi Turkuban rendezett meghívásos versenyen szépen szerepelt.

 

A legenda szerint a KAMAZ-ok fuvarban érkeztek Budapestre, a mai 56-osok téren leakasztották a félpótkocsikat, és a Hungarocamion Cinkotai úti telephelyén elvégeztek még néhány „utolsó simítást” a traktorokon – pl. felszerelték a szabályok által előírt kiegészítő tűzoltó készülékeket és kiegészítő fülkerögzítéseket – és jelentkeztek a gépátvételen. Az orosz versenykamionok maradéktalanul megfeleltek az akkor érvényben levő szabálynak, hogy a nyeregszerkezetnek mindenkor alkalmasnak kellett lennie egy félpótkocsi felcsatolására.

Nem nevezhető véletlenek a szocialista országok érdeklődése, hiszen a hozzáértők úgy vélik, hogy ebben a szakágban lehet a legkönnyebben helyet kapni az élmezőnyben. Például a Forma-1-ben már oly messzire járnak a legjobbak, hogy még a közelükbe jutásról sem lehet nagyon álmodozni, de a kamionoknál más a helyzet. Itt még nincsenek lefoglalt helyek, lehet próbálkozni. Talán a Hungarocamion vállalkozókedve másokra, az autógyártókra is kiterjed a szocialista országokban. 1987-ben még a tanuláson, az ismerkedésen volt a hangsúly, 1988-ban már messzebbre is lehet jutni.

Szólj hozzá! Facebook komment

A bejegyzés trackback címe:

https://racingdream.hu/api/trackback/id/tr8411358188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása